07 Jun 2013

Dah Mula Rasa.......

Sedar tak sedar dah beberapa bulan kami 3 beranak menumpang tinggal di rumah mak mertua aku. Selama tinggal kat rumah mak, aku lah yang paling dekat pergi kerja. Laki aku terpaksa ulang alik KL- Putrajaya. Memang lah aku best ulang alik pergi opis dekat. Tapi................................

Aku sebenarnya tak selesa lah menumpang rumah orang. Even tu family incik suami sendiri. Kita dah kahwin ni comfirm lah nak keselesaan dan kebebasan sendiri di rumah sendiri kan. Bila dok rumah orang ni, kita sebagai 'penumpang' sementara ni mesti ada rasa kurang selesa tersebut. Tapi pejamkan mata je. 

Maklumlah aku ni dah jadi bini dan mak. Mesti lah nak buat itu ini. Tapi bila kat rumah orang, sume tu aku jadi tak biasa buat. Aku tau balik keje je, aku duduk je tanpa buat apa2. Fuhh..bosan bosan. Aku dah mula rasa rindu nak balik rumah kitorang. Melalui kehidupan seharian seperti dulu. Sekarang tak sama macam dulu. Memang serius family mertua aku sangat sangat ok. Tapi aku sendiri je yang rasa kurang selesa menumpang.

Tapi sekarang aku terpaksa hadapinya. Sementara nak bagi Aqil betul2 ok. Kami dah ada risik2 gak kat makcik kat blok kami tu tuk jaga Aqil. Makcik tu pun duduk rumah je. Tak ada mengasuh sape2 pun. So kalau dapat dia jaga Aqil, insyaAllah kami akan balik tinggal kat Putrajaya semula. Kalau makcik tu dapat jaga Aqil, memang aku seronok lah. Sebab dia akan jaga Aqil sorang je. Maklum lah Aqil sekarang kene pantau betul2. Setiap hari pagi dan malam Aqil kena pakai inhaller. So kami kena cari pengasuh yang boleh fokus jaga Aqil seorang. Kalau yang mengasuh ramai2 ni susah sikit tuk fokus kan. 

Semua ni demi Aqil. Aku tak kisah. Yang penting, Aqil mesti sentiasa sihat. Itu je! Nasib baik aku dapat mertua yang sangat ok. Memahami. Boleh membantu jaga Aqil. Kalau tak, tak taulah macam mana kan. Yang penting, mertua aku sangat penyayang. Diorang tak pernah beza2 kan antara anak dan menantu. Semuanya dapat kasih sayang yang sama rata. Aku sangat bersyukur. Sekarang baru aku betul2 dapat merasa kasih sayang sebuah keluarga yang sempurna. Begitu indah rasanya. Terima kasih YaAllah.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan