04 Januari 2012

Masak + Makan

Sepertimana yang telah kita semua sedia maklum pada hari Ahad lepas tibalah tanggal 01 Januari 2012! Selamat Tahun Baru semua! Macam mana sambutan tahun baru anda? Apa azam tahun baru anda? Ke manakah anda di malam tahun baru tu? Saya? Saya hanya duduk rumah je. Tak kemana2. Maklumlah dah ada anak kecik ni, memang tak kemana2 lah. Lagipun saya ni kalau dah dok rumah tu, memang liat lah pulak nak keluar rumah. Kami hanya tengok bunga api sempena sambutan tahun baru di kaca TV je. Memang nampak meriah. Saya bangga menjadi rakyat Malaysia! Selama cuti 3hari, Sabtu, Ahad dan Isnin kami dok rumah je. Tak pergi mana2 pun. Hanya keluar bawa Aqil pergi jalan2 kat sekitar Putrajaya je. Bosan? Tak lah. Seronok melayan kerenah si kecik tu. Selama 3hari tu jugak lah dah tentu saya menjadi surirumah sepenuh masa. Hobi saya bila menjadi surirumah adalah mengemas rumah, memasak dan segala bagai berkaitan kerja rumah.. Hehehehe.... 

Saya ni memang suka masak, tapi tak berapa nak pandai. Tapi sekali sekala mencuba apa salahnya kan. Hari Sabtu tu saya masak biasa2 je sebab incik suami takde, dia terlibat dengan program Ambang 2012 di Dataran Merdeka. So, saya masak kari ayam je. Maklumlah nak makan sorang je kan. Menu hari Ahad pulak, saya sengaja cuba2 nak masak asam pedas ikan kerisi. Alhamdulillah menjadi. Bagi yang dah pandai masak, mesti cakap entah apa2, tu pun tak tahu masak. Takpelah saya sedar siapa diri saya. Hehehe.... Lihat lah hasil asam pedas ikan saya. 

:: The making ::

:: Tadaaaaa...dah siap ::

 Nampak sedap kan. Hmmm...boleh tahan lah rasanye. Tapi incik suami kata kurang asam jawa dan kalau boleh pekatkan sikit lagi. OK..saya terima kritikan tersebut. Nama pun percubaan. Hari Isnin pula percubaan pertama memasak paprik ayam. Memang sedap. Hehehe.. Tak sia2 saya cuba. Mari lihat hasilnye!

:: Nampak sedap tak? ::


Seronok bila dapat masak untuk keluarga. Bukan selalu kan. Maklumlah orang sibuk bekerja. Hehehe.. Konon2 sibuk je. InsyaAllah saya akan belajar lebih banyak lagi resipi lain. Bila dah menjadi isteri dan ibu ni wajiblah kena tahu masak kan. Kalau tak, habislah tonggang langgang rumah tangga. Takkan hari2 nak makan kat kedai kan. Nanti suami cari lain, baru padan muka. Lalalalalalla.... Wahai isteri2 sekalian yang tak suka @ tak pandai masak, sila lah ubah cara hidup anda sekarang. lalalalalalalalala..........




Tiada ulasan:

Catat Ulasan