12 Disember 2011

Boleh pergi haji balik hari

Itu hanyalah perumpamaan semata-mata. Perumpamaan yang sesuai dituju kepada orang yang cekik darah bila berniaga. Boleh tahan bengang jugak lah saya bila terkena. Ni semua gara-gara pagi tadi la ni. Saya nak ber'alkisah' sikit dengan korang semua pengalaman saya pagi tadi. Bagi saya memang tak berpatutan lah harganya dengan apa yang saya ambil. Tak logik lah. Ni pendapat saya, tak tahu lah macam mana pulak pendapat korang kan.

Harini tanggal 12 Disember 2011 (Isnin), KPKK telah mengadakan sesi taklimat berkaitan SBPA. So, saya adalah antara orang yang wajib menghadirkan diri walaupun malas. Sebelum masuk ke dewan taklimat tu, saya dengan kawan pejabat saya ni pergilah sarapan dulu kat kafe bawah bangunan tu. Saya je lah yang makan, kawan saya ni tak. Sebab dia dah siap sarapan. Nak dijadikan cerita, saya pergi lah meninjau2 apa2 makanan yang sedap untuk dimakan. Jadi saya pun memilih lah nak makan nasi dagang. Nampak sedap lah. Ditambah pulak dengan seketul / sepotong ikan. Kemudian ternampak sosej. Wahhh saya ni memang pantang nampak sosej, mesti nak sambar. Jadi ambiklah satu. Itu je. Nasi pun takdelah banyak sangat. Kemudian beratur nak beli air sekali nak bayar lah. Beratur punya beratur, lama sangat pulak orang tu. Tak jadilah beli air. Sebab saya dah kesuntukan masa. Yang buat saya terkejut bila saya bayar nasi dagang yang saya makan tadi tu, harganya RM5.00 OK! Semata-mata nasi dagang + ikan sepotong + sosej satu. Itu je! Dah RM 5 ok! Tu belum campur harga air. Toke kedai tu boleh lah pergi haji balik hari. Mahal sungguh lah bagi saya. Kalau campur air, logik lagi. Ni tak! 

Saya ni memang dari dulu suka makan nasi dagang, nasi kerabu tu semua. Tak pernah lagi lah kena harga semahal tu bagi sepinggan atau sebungkus nasi dagang atau nasi kerabu. Saya ni tadi tak sempat nak pertikaikan pada akak tu. Sebab saya dah lambat nak masuk dalam dewan. Jadi saya berlalu begitu sahaja. Sehinggalah sekarang saya baru tersedar kembali. Nasib baik lah saya bukan penghuni bangunan tersebut. Kalau tidak, hari2 kot akak tu kena sound ngan saya sebab charge mahal sangat. Terima kasihlah akak sebab dah berjaya kenakan saya harini !!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan