27 Mac 2013

Aqil admit

Seperti mana kawan2 semua tahu, Aqil kerap sangat keluar masuk hospital. Dia takdelah penyakit yang serius. Cuma dia selalu kena demam panas. Kami laki bini dah runsing fikirkan cara bagaimana. Tapi bak kata incik suami, inilah dugaan kita membesarkan anak. InsyaAllah akan datang dipermudahkan jalannya oleh Allah. Kita kena redha dan terima seadanya dugaan ini dengan tabah. 

Ibu mana tak sedih kan bila anak masuk wad cucuk sana cucuk sini. Tapi terpaksa hadapi je lah. Aqil bila demam tinggi sangat mudah betul kena 'tarik'. Perkara ni paling membimbangkan aku. Sangat sangat takut dan risau! Doktor kata risiko untuk dia kena lagi ada. Kami kena berjaga2 sehinggalah umur dia 6 tahun. Aku berharap sangat Aqil jaranglah kena demam lepas ni. 

Minggu lepas 19 Mac Aqil tetiba demam dan kena lagi. Dan terus admit kat Hospital Ampang. Aku yang dari Penang bergegas balik hari Rabu tu. Terpaksa menyusahkan orang untuk hantar aku balik KL. Apa boleh buat kan. Aqil kat HA selama 4 hari, still takde nampak perubahan. Demam masih maintain tinggi. Kadang2 je turun. Gila risau ok! Pastu hari ketiga disahkan ada jangkitan kuman pulak kat paru2. Tapi bukan yang serius lah. Tapi kena kawal ia dengan antibiotik. Aku tak suka sangat HA tu. Tapi masa tu incik suami kata dah panik, so fikir ke sana je lah senang. Apa yang aku boleh katakan HA so bad service!

Hari keempat Aqil di HA, aku dah tak boleh tahan dok situ. Aku mintak HA transfer kan kami ke HKL. Then dia jawab boleh takde masalah, tapi kena call HKL dulu lah tanya ada kosong ke tak. Alhamdulillah rezeki Aqil, kami dapat tukar ke HKL. Fuhh lega! Di HKL lebih ramai pakar. Aku suka! Walaupun ramai dan sempit, tapi selesa. Aqil pun diberi lebih perhatian kat sana. Tengah2 malam pun paed datang check ok. Ini baru betul. Kat HA malam2 mana ada! So bad!

Selama kat HKL, memang doktor rajin sangat ronda dan check anak kita. So, kita rasa lebih selamat dan selesa. Dan kat HKL Aqil dah takde demam ok! Alhamdulllah. Aku syukur sangat. Cuma jangkitan kuman di paru2 dia masih dipantau. Alhamdulillah 3hari di HKL akan bertambah ok. Dan hari ke-4 aqil dibenarkan pulang. 

Tapi tapi tapi....... Aqil disahkan ada asma. Sama seperti ayahnya. Takpelah. Bagi aku biar dia ada asma daripada asyik demam je kan. Dan sekarang kami menumpang sementara kat rumah mertua kat taman melawati. Dalam pada masa sama, kami tengah cari rumah sewa ni. Area berdekatan jugak. Lepas ni nak mintak mertua je jaga aqil. Takkan hantar pada pengasuh lagi. Enough!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan