26 November 2012

Fikirkanlah


Semua orang akan menghadapi masalah. Baik dulu, sekarang atau akan datang. Cuma serius atau tidak sahaja permasalahan yang dilaluinya itu. Aku sendiri tidak lari dari keadaan tersebut. Itu sememangnya lumrah kehidupan. Cukup pelik bunyinya kalau seseorang tu mengatakan dia tidak pernah mengalami sebarang masalah. Cukup sempurna hidup kau?

Well, kadang2 kite perlukan seseorang untuk luahkan perasaan samada:
kawan??
sahabat??
teman??
keluarga??
mak ayah??

Yang paling tepat sememangnya Allah S.W.T. adalah sebaik2 tempat untuk  kita meluah segala perasaan yang tersurat dan tersirat. Walaupun begitu, lumrah manusia, memerlukan pendengar untuk mendengar segala keluh kesah, kesedihan, kegembiraan dan segala bagai. Bukan bermaksud kita mengeluh dengan ketentuan Ilahi, tetapi sebagai manusia biasa, kita masih memerlukan seseorang disamping kita untuk meluahkan segalanya.

Akan tetapi, menjadi trend masyarakat sekarang meluah perasaan di laman sosial seperti Facebook, Twitter, Instagram dll. Sememangnya kadang2 kita tahu dan faham individu itu hanya ingin meluahkan apa yang dirasa, tetapi lama kelamaan keadaan ini akan membuatkan orang lain tersenyum sinis dan bertepuk tangan melihat kejatuhan kita dan juga akan menimbulkan masalah lain pulak.
Contohnya:

- menjejaskan hubungan yang terjalin.
- menimbulkan fitnah.
- wujudnye stalker yg tak diingini (samada yg suka kita mahupon gembira melihat kesusahan kita)

Bila kita rasa nak luahkan perasaan sedih di laman sosial, berfikirlah sejenak. "Adakah ini jalan terbaik atau sebaliknya". Ada diantara 'mereka' kesian melihat keadaan kita, dan ada diantara 'mereka' sgt gembira dengan kejatuhan kita.

Jadi, berfikirlah sebelum membuat sesuatu tu. Ada baik dan buruknya. Dan lebih baik sebenarnya adalah bercakap face to face dengan orang yang sepatutnya. Bukan dengan cara meluah merapu2 di laman sosial. Ini hanya sekadar teguran kepada kawan2 aku yang ramai sungguh berbuat begitu di laman sosial. Harap korang dapat terima teguran ini, supaya tidak memakan diri anda sendiri suatu hari nanti. Orang akan berfikiran negatif je bila terbaca sesuatu yang tidak enak di 'situ'. Hidup mesti senyum sokmo! 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan