14 November 2012

Mahal!

Harini aku nak cerita kisah hari Ahad lepas. Kami pergi ke medan makan di Kampung Abu Bakar Baginda. Memang aku cukup panas hati di kala tengah hari Ahad lepas. Dah lah panas, lepas tu ditambah dengan akak kedai tamak tu membuatkan aku lagi panas hati. Ni kisah bukan sebab aku malas masak, tapi niat di hati nak breakfast je, tapi datang2 kedai tu dah penuh dengan lauk pauk makan tengah hari je. Breakfast punye dah takde. Eh dah lambat ke aku ni, rasenye baru pukul 10 lebih time tu. Tapi dah penuh dengan makanan untuk lunch je. So, bedal je lah. Balik nanti boleh lah relax2 sikit masak lambat2. 

Masa tu aku ambil nasi sepinggan + telur sebijik (gulai telur) + sayur kangkung secedok. Incik suami pulak amik nasi sepinggan + telur sebijik (gulai telur) jugak + bendi 4batang. Lepas tu aku tambah ikan keli bakar + ayam masak merah dalam pinggan lain. Air pulak sirap limau + teh o ais. Korang tau berapa semua ni?? Semua RM20.90! Tak taulah kalau korang rasa murah ke. Tapi bagi aku mahal! Aku sampai gaduh tau ngan akak kedai tu dengan harga yang dia caj. Aku memang tak puas hati. Aku tanya dia satu2 harga bagi lauk pauk yang aku amek tu. 

Dia kata nasi aku ngan laki aku tu sepinggan RM5. Logik ke. Eeeee tamak punya manusia! Macam ikan tu takpelah kau nak caj RM7 sekor. Aku paham la, aku boleh terima lah. Ayam tu pun dia caj RM3.50 seketul. So ok la bagi aku. Standard price la tu kan. Yang buat aku bengang dan tak boleh terima bab harga nasi sepinggan tu. Ade ke patut sepinggan RM5. Kau kira nasi kosong tu RM2 ke ape!! Memang aku betul2 berbulu ngan akak tu. Aku punya bengang, dengan spontan aku boleh sound dia, akak kalau akak berniaga macam ni, akak boleh pergi haji balik hari tau. Terus dia marah2 sebab terasa pedas sangat kot kata2 aku tu. Aku pedulik apa! Customer is always right! Aku sebagai customer ada hak untuk bersuara. So kau nak marah2 kenapa. Tak puas ati? Meh aku sepak muka kau! Yang penting aku puas hati dapat tanya dan cakap sendiri ngan tauke kedai tu apa yang aku rasa tak puas hati tu. Dia cakap2 harga sayur lah ikan tu mahal. Kepala hotak dia! Aku jawab balik, akak jangan ingat saya bodoh! Saya ni memang selalu pergi beli ikan sayur apa semua kat pasar. Terus senyap dia. Nak bodohkan aku, memang tak dapat lah. Aku bukan kedekut, tapi bagi aku tak patut langsung harga gitu. 

Memang aku takkan pergi lagi kedai kau. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan