02 November 2011

Incik Suami & Tempoyak

Kalau namanya saya ni asal dari Pahang. Walaupun Bentong tu sebelah je dengan KL ni. Kira Pahang la jugak ye. Jadi, orang Pahang memang tak boleh dipisahkan dengan tempoyak. Saya memang suka makan tempoyak. Dan lepas kahwin, saya ajar incik suami makan tempoyak. Memang tak sia-sia, dia suka! Saya lagi lah suka kan. Weekend lepas kan saya balik Bentong, jadi saya mintak lah kat makcik saya tempoyak nak bawak balik rumah. Dapat lah sebekas. Cukup lah untuk kami laki bini. Semalam balik kerja, terus incik suami request nak makan sambal tumis tempoyak. Memang berselera betul dia makan. 


:: Ni lah menu yang di'request' incik suami semalam ::

:: Amboi suka benor ::

:: Tak pandang kiri kanan dah ::

:: Khusyuk sungguh makan tu ::

:: Kicap - tambahkan kesedapan ketika makan ::

:: Uish..sampai begitu sekali ::


Nampak berselera kan dia makan. Padahal gila simple je tu. Sambal tumis tempoyak + telur dadar + air cordial sarsi. Kawan-kawan nak try ke. Cuba lah. Tapi pastikan bahan utama yang perlu ada mesti lah tempoyak. Ni saya share kan resipi masakan kampung saya ni. Maklum lah orang kampung, mesti lah makan masakan dari kampung je. Hehehehe..


Sambal tumis tempoyak 


Bahan-bahan :-
1) Cili padi - ikut suka banyak mana nak.
2) Kunyit hidup @ kunyit serbuk pun boleh
3) Ikan bilis - ikut suka banyak mana nak.
4) Tempoyak - ikut suka banyak mana nak, cuma jangan banyak sangat dan jangan sikit 
                      sangat. Sedang-sedang je orang kata. Hehehe..
5) Garam 
6) Bawang besar - tak kira lah kuning @ merah - dihiris.


Cara-cara membuatnya :-
Tumbuk cili api bersama kunyit hidup @ serbuk kunyit + sedikit garam sehingga lumat. Kunyit tu jangan banyak sangat. Agak-agak je macam kita nak masak gulai lemak cili api tu. Bila dah lumat, masuk kan ikan bilis pulak, tapi jangan tumbuk ikan bilis tu sampai hancur pulak. Tak sedap nanti. Tumbuh sekadar hancur sikit-sikit je. Lepas tu masukkan tempoyak. Lenyek-lenyekkan tempoyak tu dengan bahan-bahan yang ditumbuk tadi tu. Kemudian, panaskan minyak. Tumis segala bahan yang telah anda tumbuk tadi. Tumis sehingga masak bahan-bahan tadi. Sehingga warna keemas-emasan gitu lah. (Tak pandai betul nak explain). Hehehe.. Faham-faham sendiri lah ye. Eh, sambung balik la kisah resepi tadi. Meleret pulak. Lepas tu masukkan lah ajinomoto. Kalau rasa tak cukup masin lagi, letak la garam lagi. Kalau ada yang suka rasa manis-manis sikit, boleh lah letak gula sesudu kecil. Macam saya memang letak. Kalau rasa kering sangat pun, anda boleh tambah air sikit. Janganlah banyak sangat ye. Nanti jadi berkuah sangat tak sedap pulak. Sekadar basah-basah sikit tu sedap lah. Akhir sekali masukkan bawang yang dihiris tadi. Kacau dan tunggu sebentar, kemudian sedia untuk dihidang.
SELAMAT MENCUBA YE KAWAN2~~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan