24 Oktober 2011

Bila?

Bila kita sebut perkataan bila. Mesti macam-macam persoalan akan keluar dari kotak fikiran kita. Betul tak? Begitulah jugak saya. Macam persoalan berkaitan bila keluar dari kotak fikiran saya ni. Rimas kadang-kadang bila persoalan tu muncul dalam fikiran ni.

1) Bila nak dapat jawatan tetap?
Persoalan ini memang sering berlegar-legar di kotak fikiran saya. Bilakah? Saya dah betul-  betul fed up duduk kat sini. Fed up berada di dalam keadaan ini. Mentang-mentang lah saya ni kontrak, macam-macam lah diorang boleh buat. Suruh itu lah ini lah. Saya bukan balaci yang boleh diarah-arah sesuka hati. Saya masih ternanti-nanti panggilan dari SPA untuk jawatan tetap saya tu. Dah 8bulan saya diletakkan sebagai calon simpanan. Sungguh menguji kesabaran. Sungguh! Walaumacamanapun, saya harus terus bersabar dan bersabar. InsyaAllah kalau ada rezeki tak ke mana.

2) Bila nak banyak duit?
Saya percaya persoalan ini juga sering bermain di dalam fikiran semua orang. Bukan diri saya sahaja. Memang betul semua orang mengimpikan kesenangan dalam hidup. Tapi itu semua bukan mudah. Memang mudah untuk berkata, tapi tidak mudah kita untuk mengecapi nya. Semua itu, rezeki dari Allah. Tapi kalau tanpa usaha dari diri sendiri, tidak akan kita dapat apa yang kita inginkan itu. Kalaulah kita ni banyak duit, mesti apa sahaja yang kita inginkan boleh dapat. Hanya sebut je, mesti semuanya boleh kita dapat. 

3) Bila saya nak berhenti bercakap?
Saya ni memang seorang yang sangat banyak cakap. Bila dah mula bercakap, asyik bercakap je. Ada je benda nak saya katakan. Saya macam tak pernah penat bercakap. Kadang-kadang saya takut orang rasa boring dan menyampah dengan saya sebab asyik bercakap je. Tapi saya rasa bukan kadang-kadang orang menyampah, memang selalu kot. Bila lah saya ni nak jadi pendiam kan? Mungkin suatu hari nanti. Tapi saya tak boleh jadi hipokrit. Saya kena jadi diri sendiri. 

4) Bila saya nak berubah?
Terasa macam teruk sangat pulak diri ni bila soalan ini diajukan. Ye, terasa teruk sangat pulak. Tak lah teruk sangat kot. Tapi perlu ada perubahan dalam diri saya ni. Saya ni seorang yang sangat panas baran. Kalau salah sikit, asyik nak mengamuk je. Tapi kat rumah je perangai panas baran ni sampai. Kalau kat tempat ada orang, atau senang kata di khalayak ramai, takde pulak lah perangai baran tu. Incik suami saya dah sangat memahami perangai saya tu. Bukan saya sengaja, tapi benda tu semulajadi. Saya nak jadi seorang isteri mithali. Boleh ke saya? Boleh memang boleh, tapi saya perlu mengubah diri saya. Saya perlu menjadi seorang yang lebih penyabar. Saya kena ubah semua tu. Saya perlu didik diri saya.

5) Bila badan saya nak mengecil?
Tak dinafikan selepas saya melahirkan Muhammad Aqil Rizqin, saya sangat stress dengan keadaan fizikal tubuh saya yang tak mahu turun2. Saya betul-betul stress. Sebelum kahwin, berat saya hanya 50kg je. Masa mengandung, memang banyak lah naik nya berat saya ni. Mana tak nya selera makan melampau-lampau. Bila dah bersalin, memang kembali kepada asal. Tapi takdelah sama sangat. Nampak jugak tembamnya. Dan dalam proses aqil membesar, saya pun sama semakin membesar. Masalah saya adalah saya susah nak control selera makan saya. Saya takut nak timbang. Saya stress tengok fizikal tubuh saya. Saya masih dalam keadaan berusaha mengecilkan tubuh saya. Arghhhhh!

Cukuplah setakat 5 persoalan berkaitan bila pada hari ni. Kalau disambung lagi, lagi banyak persoalan yang timbul nanti. Tak larat saya nak jawab nanti.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan