17 Oktober 2011

Masak Memasak

Harini saya nak cerita pasal masak memasak. Saya ni minat masak memasak ni, tapi jarang benar lah nak memasak nya. Sebab bila dah balik kerja, jarang nak masak sebab incik suami kata taknak makan dan tak payah lah masak kan. Tapi, bila weekend tak balik rumah family mana-mana, ni lah kerja saya masak memasak! yeay! Minat memang minat memasak saya ni, tapi takde lah hebat sangat macam orang-orang lain. Maklumlah saya ni dah  lama takde mak, so takde siapa nak ajar. Atas inisiatif ingin belajar sendiri dan minat itu lah saya boleh memasak.


Jumaat lepas, balik je kerja incik suami kata lapar, so dia suruh lah saya masak. Jadi saya ni yang tak pernah masak asam pedas ingin lah sangat mencuba. Memang betul senang cara masaknya macam kawan-kawan saya cakap. Alhamdulillah menjadi masakan saya itu, dipuji suami lagi tu. Heheheh.. Tapi takdelah pula gambar yang saya snap, lupeeee... Yang penting, suami saya kenyang!


Sabtu pagi pulak tiba-tiba rajin datang. Saya berjaya membuat nasi lemak. Wahhh tak sangka saya ni rupanya pandai jugak masak ye walaupun percubaan kali pertama jugak. Ahh biar lah kalau korang-korang yang baca ni nak cakap saya ni apa pun, memang saya baru-baru jugak belajar masak. Selalu masak benda-benda yang simple je macam gulai lemak cili api, gulai tempoyak, sambal ikan dan seangkatan yang simple begitu lah. Saya tahu korang-korang pandai masak, tak macam saya kan. Takpelah at least, saya belajar dan ingin mencuba. Hehehehe.. Jadi, lihat lah hasil nya sambal nasi lemak saya ni. Kebetulan hari Sabtu tu sepupu saya datang, dia memang puji sedap kata nya. Tapi tak tahulah ikhlas ke tak kan. Hehehehe..
:: Ini lah hasil sambal nasi lemak saya ::
Tekak saya rasa sedap je sambal tu. Hehehe.. Semoga maju jaya lagi ye kepada diri saya! Beri semangat kepada diri sendiri, kalau bukan saya sendiri bagi semangat kat diri sendiri, siapa lagi kan. 
Tengah hari tu saya masak lunch lambat sikit lah kiranya. Saya dan incik suami bersama si qiqil pergi jalan-jalan kat Alamanda beli barang sikit. Sebab petang tu sepupu saya dari Seremban nak datang tidur kat rumah. So, kenalah intai-intai apa barang yang ada dan takde kan. Balik dari Alamanda tu, baru lah saya masak untuk lunch, tapi makan di petang hari. Hehehe.. Saya masak makanan kegemaran saya lah. Apa lagi kalau bukan gulai tempoyak ikan patin. Incik suami pun dah suka, kadang-kadang dia yang minta saya masak ikan patin tu. Memang sedapp...Pergghhhhhhhh!

Malam tu sepupu saya baru sampai. Saya tak masak apa-apa lah malam tu sebab dorang kata dah makan dah kat rumah. So relax la saya kan. Just hidangkan air. Seronok bila ramai-ramai kat rumah saya. Tak rasa sunyi. Boleh sembang-sembang, gelak-gelak. Macam-macam lah.

Hari Ahad pagi saya masak pisang goreng dan cekodok pisang je untuk sarapan. Tengah hari kami ke Puchong untuk hadiri kenduri kahwin saudara. Petang balik rumah saya dan saya masak mee goreng je. Memang sedap makan mee goreng panas time hujan-hujan. Buat pula air teh O. Kenyang sungguh. Lepas maghrib, dorang pun balik. Boring nya dorang dah nak balik. Sunyi kembali.... Zzzzzzzzzzzzzz

~~ Memang masak je lah saya kan ~~
^ Lumrah kehidupan seorang wanita @ isteri @ ibu @ suri rumah ^

Jadi lah diri sendiri, jangan jadi diri orang lain. Mungkin kita boleh tipu orang lain, tapi tak boleh tipu diri sendiri..renung-renungkan lah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan