31 Oktober 2011

Side Income

Sejak dua menjak ni rasa nya macam terhad je ongkos di dalam kocek saya ni. Saya kena lebih berhati-hati bila berbelanja tu. Tapi selalu jugak terbabas sebenarnya. Ye lah kan, kita ni manusia biasa, tak boleh lari dari kesilapan. Kita cuba, tapi cubaan tu tak berjaya. Apa kan daya lah. Saya tetap berusaha. Di pejabat saya hanya makan pagi dan tengah hari kadang-kadang je. Kalau betul-betul lapar, baru saya makan tengah hari. Bukan lah takde duit, tapi kena berjimat cermat. Kalau tak berjimat cermat, habislah pengsan agaknya. Yang penting, makan minum kita cukup pun dah memadai lah kan.

Kadang-kadang terfikir nak cari side income yang boleh membantu. Tapi macam mana lah caranya kan. Konon-konon nak buat jualan online, tapi saya ni tak lah pandai sangat. Tak tahu macam mana, tak tahun nak jual apa, tak tahu nak dapat stock barang kat mana. Semua nya serba tak tahu. Lepas fikir lagi, boleh ke saya ni buat benda-benda tu? Mungkin boleh, tapi ada ke masa saya nak buat. Ye lah siang kerja kat pejabat. Malam pulak sibuk dengan anak. Pastu dengan tugas lain sebagai suri rumah dan isteri lagi. Bila lah masanya kan saya nak buat semua tu.

Inilah lumrah bila dah hidup bekeluarga. Bukan lah segala beban di atas bahu isteri. Tapi senang hati ke kita nak tengok suami bersusah payah tanpa bantuan sesiapa nak membesarkan anak dan menanggung keluarga. Bukan lah kata sebagai seorang isteri tu jangan tolong suami langsung. At least serba sedikit. Mana yang termampu. Bantu membantu, bertolak ansur kan digalakkan dalam perhubungan suami isteri tu. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan